קרנות נאמנות כספיות: הקרנות שגרמו לפיקדונות הבנק להתחיל לרוץ אחרי הכסף

תחרות היא דבר נפלא ובעיקר שהיא פועלת לטובתנו, וזה בדיוק מה שמתחולל השנה בין פיקדונות הבנקים לקרנות נאמנות כספיות. והיתרון הגדול? הפייט שלהם זה הרווח שלנו

(0)

השנה 2022 מסתיימת לה ממש בעוד רגע ואלוהים יודע שלא היה רגע דל. בין מלחמות שונות בעולם, חילופי ממשלות, אינפלציה, התייקרות המחירים, והיציאה לחרות אחרי מגפת הקורונה, כולנו משתוקקים לקצת יציבות ואם אפשר לטווח ארוך. יחד עם זאת, למרות הקשיים, גם קרו כמה דברים טובים השנה, ואחד מהם זו הפריצה של קרנות נאמנות כספיות שהפכו לאפיק השקעה יציב וסולידי, וגרמו לפיקדונות הבנקים להבין שסופסוף יש להם מתחרה ראוי. אך מהם קרנות נאמנות, ומדוע כדאי לשקול להשקיע בהן על פני פיקדונות בבנק? התשובות לפניכם.

תחילה, מהן קרנות נאמנות כספיות?

קרנות נאמנות כספיות הן "כלי" לחיסכון שמהווה אלטרנטיבה לפיקדונות הבנקים, והיתרון שלהן מעבר לכך שהן מהוות השקעות יציבות לטווח קצר, זה שהן הרבה יותר בטוחות מכלל הקרנות המשקיעות במניות ואג"ח, והריבית שלהן משתווה לריביות הבנקים המקומיים. הקרנות הכספיות הוקמו בישראל לראשונה בשנת 2008 לאחר תיקון חקיקה, וכיום הן נחשבות לאחד מאפיקי ההשקעות הבטוחים והמשתלמים ביותר.

 

במה משקיעות קרנות נאמנות כספיות?

לקרן נאמנות כספית יש כמה אפיקי השקעה כאשר משך ההשקעה של כלל הנכסים שלה הוא עד 90 יום בלבד (לפדיון!). בין אפיקי ההשקעה שלה ניתן להשקיע בניירות ערך מסחריים בדירוג 1A  (עד 25% מהתיק ומקסימום 2.5% לנייר), איגרות חוב ממשלתיות (דירוג AA ומעלה), פיקדונות בנקאיים (עד כ 50% מנכסיהן בפיקדון ג'מבו), ומק"מים (מלווה קצר מועד).

 

מהן היתרונות של קרנות נאמנות כספיות עבור המשקיעים בהן?

  • לא קיימת דרישה לסכום מינימאלי להשקעה – ניתן להשקיע כל סכום (אפילו כמה שקלים!)
  • טווח השקעה קצר – טווח ההשקעה של קרנות נאמנות כספיות עומד על 90 יום.
  • דמי ניהול אפסיים – עמלת השמירה היא נמוכה ועד אפסית ולכן התשואה עוברת במלואה למשקיע הקרן.
  • תשואה המשתווה כמעט לריבית הבנק – ואף לעיתים גבוהה יותר ביחס לפיקדון של 90 יום.
  • סיכון נמוך יותר משמעותית מהשקעה בפיקדו – מכיוון שההשקעה נעשית בפיקדונות ואג"חים (בדרוג אופטימלי!)
  • מס נוח – תשלום המס נעשה אך ורק על רווח שהינו מעל גובה האינפלציה, ובמידה והוא שווה ערך או נמוך יותר המשקיע פטור מממס.
  • אפס עמלת קניה ומכירה – המשקיעים אינם נדרשים על ידי הבנק לשלם.
  • דחיית תשלום המס – תשלום המס מתבצע אך ורק לאחר מכירת הקרן (דבר שמביא לצבירת רווח גבוה יותר!)
  • גמישות קנייה/מכירה – בעוד שבפיקדון חייבים להתחייב מראש לתקופה על מנת לקבל ריבית מועדפת, בקרן נאמנות כספית ניתן לרכוש ולמכור את הקרן בכל יום מסחר ללא מגבלות.
  • סיכון נמוך – קרנות נאמנות כספיות נחשבות לבעלות הסיכון הנמוך ביותר מבין אפיקי ההשקעה הקיימים בישראל, ולכן הן גם מצוינות עבור משקיעים חדשים שאינם יודעים הרבה על תחום הפיננסים.
  • פיקוח על הקרנות – הקרנות נמצאות תחת פיקוח מחמיר של הנאמנים כדי לוודא שמנהל הקרן פועל כראוי. ואף קיים פיקוח נוסף של רשות ניירות ערן על הנאמנים ומנהלי הקרן .
  • השוואת נתונים על בסיס יומיומי – בכל יום המשקיע יכול לבצע השוואה בין התשואה שלו עם קרנות אחרות, וקיימת שקיפות מלאה של הרכב הקרן המתפרסם על ידי מנהלי הקרנות.

מדוע השנה קרנות הנאמנות הכספיות הפכו לאטרקציה בקרב משקיעים?

קרנות הנאמנות תפסו תאוצה השנה בעיקר בגלל הירידות בשוק המניות והאג"ח והתנודות הבלתי פוסקות, שדחפו משקיעים רבים לחפש אפיקי השקעה יותר יציבים, אך גם בגלל שהתשואות של הקרנות השתוו לריביות של הבנקים, וזאת בסיכון נמוך יותר. למשעה, קרנות הנאמנות הכספיות גייסו מתחילת השנה כ-18 מיליארד שקל ומשקיעים רבים התחילו להתוודע לסיכונים הנמוכים של קרנות כספיות, ולתהליך הפשוט הנדרש לביצוע ההשקעה בהן, בין אם מדובר באופן עצמאי או בסיוע של יועצי השקעות.

 

אז מדוע הציבור הישראלי עדיין נוטה לפיקדונות בבנק?

ובכן, למרות היתרונות הרבים של קרנות נאמנות כספיות, עדיין מרבית הציבור הישראלי נשאר נאמן לפיקדונות בבנקים, והיה ניתן לראות זאת בבירור כאשר בחודש ספטמבר הושקעו בקרנות סכום של כ-6 מיליארד ש"ח, בעוד שסכום ההשקעות בפיקדונות בבנקים הגיע ל- 50 מיליארד ש"ח. אך מדוע זה כך? ראשית, מכיוון שיועצי ההשקעות של הבנקים שהינם משפיעי דעה על מרבית הלקוחות, ממשיכים להמליץ ולנתב את כספי הציבור לפיקדונות בנקאיים (מכיוון שעבור הבנקים הפיקדונות משמשים כתשתית למתן הלוואות בריבית גבוהה יותר משל הפיקדונות!). והסיבה הנוספת היא שמכיוון שבנק ישראל אינו מאפשר לבנקים לגבות דמי ניהול לקרן כספית (רק דמי הפצה של 0.1%), הבנקים אינם ממליצים על קרן כספית כי זה אינו משתלם להם.

אולי יעניין אותך גם

חזרה לבית ספר בזמן מלחמה: איך להתמודד ולהבטיח שגרה בטוחה לילדים
דירוג האשראי בישראל בצל המלחמה: איך המצב הביטחוני משפיע על הכלכלה
עתיד ורוד בעיר ירוקה: קרקעות למכירה במתחם צפון בן יהודה המתוכנן למגורים בכפר סבא החל מ- 169 אלף ש"ח
מדינה במלחמה: מה צפוי לשוק הדיור בישראל?
ויזת זהב ביוון: היתרונות והאפשרויות להשקעה במדינה

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו עדכונים לפני כולם

הטיפ היומי

התנהלות זהירה ומסודרת בחיים מעידה על אריכות ימים, ומדענים מאמינים כי אנשים שמחזירים חפצים למקום ומתנהלים באופן מסודר, מוחם מפריש יותר סרטונין, שמשפיע על איכות השינה ועל התמודדות עם מתחים.

לשמור על בית מסודר

צחוק, גם אם הוא לעתים מאולץ, משחרר חומרים המשפרים את מצב הרוח, גם חיוך קטן יכול לעשות נפלאות לתחושה הכללית ולהרגשה.

לילך נהרי

כוס יין אדום אחת ביום, ולא יותר, תספק לגוף אנזימים המפחיתים את הסיכוי להתקפי לב, סרטנים שונים ומאטים התפתחות אלצהיימר.

לשתות יין כל ערב

מומלצים לצפייה

בתי המלון החדשים באילת

אתר הנופש הכי מומלץ בכרתים

קרוזים בעולם: 5 יעדי קרוזים שאתם חייבים להכיר

הצצה לשווקים

כתבות פופולריות

השאירו פרטים >>

השאירו פרטים >>