החלום האמריקאי: ריבית המשכנתאות בארה"ב שהופכת את החלום לסיוט

למרות שיש שיגידו שקפיצת הריבית בארה"ב הפכה את החלום האמריקאי לחלום מתוק, אוטופי, ובעיקר רחוק, אנחנו אומרים: סבלנות

(0)

כולנו שמענו על החלום האמריקאי. מספרים לנו עליו מהרגע שנולדנו ומציגים לנו אותו בסרטים הוליוודיים חביבים בעזרת משפחה מאושרת שגרה בבית גדול ומגודר כאשר כלב חמוד משחק לו עם הילדים בדשא. אממה, בעוד שבעבר האידיליה הזאת אכן הייתה בהישג יד, כיום היא כבר לא יותר מתפאורה חלומית בסרט אמריקאי. אז מה השתנה? הריבית בארה"ב שכרגע נמצאת בשיא של 20 שנה והופכת את נטילת המשכנתא לנטל כלכלי קשה מנשוא אם בכלל אפשרית.

למעשה, נכון להיום, (יום שלישי, 17 בינואר 2023) הריבית הממוצעת הנוכחית של המשכנתא הקבועה ל-30 שנה היא 6.41%, וכאשר מדובר במיחזור משכנתא, הריבית הממוצעת הנוכחית של 30 שנה למחזר משכנתא היא 6.48% (עלייה של 7 נקודות בסיס מלפני שבוע!). רק לשם השוואה, לפני כשנה הריבית הממוצעת הייתה כ-3.05%, ומדובר בשיא שלא נראה בעשרים שנה האחרונות. אז חשבתם שרק אצלינו לא הכול דבש? תחשבו שוב.

 

קפיצת הריבית בארה"ב וההשפעה שלה על שוק הדיור

בעוד שארה"ב תמיד סימלה את מדינת האפשרויות האינסופיות והייתה המודל לשאר העולם, כיום נראה שדווקא קיימת מגמה הפוכה, והמעצמה האמריקאית הופכת להיות בדיוק כמו שאר מדינות העולם, מקום טוב לחיות בו אם יש לך כסף. אך מה התפקיד של קפיצת הריבית בארה"ב בסיפור? ובכן, עליית הריבית האחרונה זעזעה את שוק הדיור וגרמה לכך שרכישת בית בארה"ב היא כמעט ובלתי אפשרית עבור קונים פוטנציאליים רבים, מהסיבה הפשוטה שרוב האנשים לא יכולים לעמוד בעלות החודשית הנוספת על החזרי המשכנתא.

המשמעות של כך היא שעליות הריבית מפחיתות את הערך הנוכחי של ההכנסה העתידית ומחמירות את תנאי ההלוואה, וכך ריביות גבוהות יותר מפחיתות את ערך הנדל"ן למגורים ולמסחר, מה שאומר שאדם שהיה יכול לרכוש בית עם ארבעה חדרים במחיר "איקס", כיום יכול לרכוש נכס קטן יותר באותו המחיר, במקרה הטוב. ולא רק, מעבר להשפעה של הריבית על מחירי הנכסים, היא גם משפיעה גם על זמינות ההון ועל הביקוש להשקעה, ובסופו של דבר על ההיצע והביקוש לנכסים.

 

מהי ההשפעה של קפיצת הריבית בארה"ב על הכלכלה העולמית העולמית?

לעלייה בריבית בארה"ב יכולה להיות מספר השפעות על הכלכלה העולמית. השפעה פוטנציאלית אחת היא שהיא עלולה לגרום לערכו של הדולר האמריקאי להתחזק מול מטבעות אחרים, מה שהופך את היצוא מארה"ב ליקר יותר והיבוא לזול יותר. בנוסף, זה יכול להשפיע לרעה על מדינות שיש להן קשרי סחר חזקים עם ארה"ב. כמו כן, עלייה בריבית בארה"ב יכולה להוביל לירידה בהשקעות זרות בארה"ב, שכן שיעורי ריבית גבוהים הופכים את הנכסים בארה"ב לפחות אטרקטיביים למשקיעים זרים.

השפעה נוספת וחשובה ביותר היא שזה יכול להוביל לירידה בתזרימי ההון ועלול להאט את הצמיחה הכלכלית במדינות הנשענות במידה רבה על השקעות זרות. במילים פשוטות? קפיצת הריבית בארה"ב נוגעת ומשפיעה על כולם, והינה יכולה להוביל להידוק התנאים הפיננסיים העולמיים, מה שיכול להקשות על חברות ומדינות ללוות ויכול להאט את הצמיחה הכלכלית.  אך מה לגבי ההשפעה של הדבר ספציפית לישראל? העלייה בריבית בארה"ב עלולה להשפיע לרעה על תעשיות ישראליות הנשענות במידה רבה על יצוא, ולהוביל לירידה בהשקעות זרות בישראל, שכן ריביות גבוהות יותר בארה"ב הופכות את הנכסים הישראלים לפחות אטרקטיביים למשקיעים זרים.

 

אז האם צפויה ירידה בריבית בארה"ב, ומתי?

ובכן, למרות שמומחים רבים בתעשייה האמריקאית מאמינים שהריבית תרד בתוך 18 עד 24 חודשים, הם לא צופים ירידה בחזרה לשיעורים שהיו בשנים האחרונות. יחד עם זאת, חשוב להבין שיש לקפיצת הריבית בארה"ב שני פנים. מצד אחד הפד נקט במדיניות זו כדי להאט את הכלכלה ואת קצב האינפלציה הגבוהה, מצד שני, אם הפד ימשיך לעלות את הריבית גבוה מדי ומהר מדי, זה עלול להוריד את הביקוש באופן דרסטי ולהוביל את הכלכלה למיתון.

בסופו של יום, שיעורי ריבית גבוהים יותר משפיעים על כל הענפים, הופכים את החוב לגבוה יותר, ולבסוף מחלישים את כוח הקנייה של האמריקאים, מה שפוגע גם בצרכנים וגם בעסקים. אז האם ניתן כבר להספיד את החלום האמריקאי? אם תשאלו אותנו, התשובה היא לא. האמריקאים לא יוותרו בכזאת קלות על מקור הגאווה שלהם, וכרגע עוד לא מדובר ב"נוקאאוט", אלא במכה (חזקה) בכנף.

אולי יעניין אותך גם

חזרה לבית ספר בזמן מלחמה: איך להתמודד ולהבטיח שגרה בטוחה לילדים
חבילת טלוויזיה מומלצת: איך לבחור את החבילה המושלמת לצרכים שלכם
עתיד ורוד בעיר ירוקה: קרקעות למכירה במתחם צפון בן יהודה המתוכנן למגורים בכפר סבא החל מ- 169 אלף ש"ח
ויזת זהב ביוון: היתרונות והאפשרויות להשקעה במדינה
חופש גדול: איך לנצל את חופשת הקיץ באופן מיטבי

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו עדכונים לפני כולם

הטיפ היומי

התנהלות זהירה ומסודרת בחיים מעידה על אריכות ימים, ומדענים מאמינים כי אנשים שמחזירים חפצים למקום ומתנהלים באופן מסודר, מוחם מפריש יותר סרטונין, שמשפיע על איכות השינה ועל התמודדות עם מתחים.

לשמור על בית מסודר

שתו מים – שתייה מרובה של מים מאטה תהליכים של הזדקנות העור, משפרת את פעילות מערכת העיכול ואפילו מסייעת לתחושת שובע.

המרכז הרפואי שמיר

אם אתם חסרי ביטחון, נחשו מה, גם שאר העולם. אל תעריכו יותר מידי את התחרות ופחות מידי את עצמכם, יש בכם יותר ממה שאתם חושבים

טי הארב האקר

מומלצים לצפייה

אוטו השנה של ישראל 2024

המקומות היפים ביותר לקמפינג ברחבי העולם

בתי המלון החדשים באילת

הצצה לשווקים

כתבות פופולריות

השאירו פרטים >>

השאירו פרטים >>