המשבר הבנקאי בארה"ב: כרוניקה של פניקה אך לא רק

קריסתו המהירה של בנק סיליקון ואלי הוכיחה כיצד לפניקה יש השפעה אדירה על עולם הבנקאות, וכמה בקלות נוצר אפקט הכדור שלג. אך האם המערכת הבנקאית של ארה"ב באמת בצרות והאם הם יצאו מהפלונטר הזה בזמן הקרוב? בואו נבחן את הנושא לעומק.

(0)

למי שאינו יודע, רוב הבנקים המודרניים פועלים על מודל שנקרא "בנקאות ברזרבה חלקית", ומדובר  בשיטת עבודה ותיקה שבה חלקית מכלל ההפקדות שמבוצעות על ידי לקוחות מוחזק ברזרבה כמזומן, בעוד השאר מושאל ללווים. מערכת זו מאפשרת לבנקים להרוויח ריבית על ההלוואות שהם נותנים, תוך מתן נזילות ללקוחותיהם לביצוע תשלומים ומשיכות. למשל, אם לבנק יש דרישת רזרבה של 10%, ולקוח מפקיד 1,000$ לחשבון שלו, הבנק נדרש להחזיק 100$ ברזרבה (10% מ-1,000$) ויכול להלוות את 900$ הנותרים, כאשר הלווה שמקבל את ההלוואה יכול להשתמש בכסף הזה כדי לבצע רכישות או השקעות. אממה,  למרות שלמודל זה בהחלט ממריץ את הצמיחה הכלכלית, החיסרון העיקרי שלו זה שבעת משבר בנקאי ופיננסי (או חוסר יציבות!),כאשר רוב המשקיעים מגיעים בו זמנית כי למשוך את כספם,  ייתכן שלבנקים לא יהיה מספיק רזרבות כדי לכסות את כל המשיכות, וזה בדיוק מה שהביא לקריסתו של בנק סיליקון ואלי תוך 72 שעות בלבד.

 

מדוע קריסתו של בנק סיליקון "מסוכנת"?

ובכן, ממש כמה ימים לאחר קריסתו של בנק סיליקון ואלי (ובעקבות זאת!!) הרגולטורים הפדרליים החליטו לסגור את בנק סיגניצ'ר (שהינו נחשב לאחד מהבנקים המרכזיים בתעשיית הקריפטו עם נכסים בהיקף 110 מיליארד דולר!), מחשש למשיכת סכומי כסף גדולים ומקריסה נוספת, מה שגרם לבנק פירסט רפבליק  להראות "ניצנים" של פניקה. במילים אחרות? הקריסה של סיליקון ואלי זרעה היסטריה והביאה לחשש עצום שהתפשט במערכת הבנקאית בארה"ב, ולכן באותו שבוע הפדרל ריזרב (הפד-הבנק המרכזי של ארה"ב) הוציא הודעה כי המפקידים בשני הבנקים הללו יהיו מוגנים לחלוטין (בניגוד לבעלי המניות או האג"ח, וכי כספים יהיו זמינים למשיכה. למעשה, המטרה העיקרית של הפד ושל האוצר האמריקאי הייתה לעצור את כדור השלג ההיסטרי, ובעיקר לבלום את הבהילות של מכירת אג"חים, שהינה יכולה להביא למשבר בנקאי ופיננסי חמור אף יותר מהקיים.

 

המשבר הבנקאי בארה"ב :מה התפקיד של האינפלציה?

האינפלציה גורמת להעלאת הריבית, מה שבתורו מפחית את שווי השוק של נכסי בנקים כמו איגרות חוב.  אממה, מכיוון שמפקידי החברות הרבים של SVB אינם מכוסים בביטוח פיקדונות וחוששים מהתערבות רגולטורית, זה יכול להביא אותם להתנפלות משיכות  (כי שקרה בבנק סיליקון ואלי). לכן, למרות שהפד נחוש להעלות את הריבית דווקא בכדי להילחם באינפלציה, הוא עדיין מבין שהוא חייב למנוע מהעלאות הללו "לרסק" סקטורים בסיסים במערכת הפיננסית כגון שוק האג"חים, וייתכן מאוד כי למען מטרה זו הוא אכן יבצע עצירה זמנית של העלאת הריביות עד לפגישתו הבאה ב־22 לחודש. יחד עם זאת חושב לומר שעצירת העלאת הריבית היא ממש לא נוסחת פלא שתסיים את המשבר  מעכשיו לעכשיו, וכי ההאטה במשק (שכרגע רק בתחילת דרכה) עלולה לפגוע בתיקי האשראי (ערך הנכסים הבלתי נזילים של הבנקים ), דבר שהוא מסוכן מאוד לכלכלה העולמית.

 

האם קיים קשר בין המשבר הבנקאי בארה"ב לשוק הקריפטו?

נתחיל ונאמר שהמשבר הבנקאי בארה"ב לא נוצר בעקבות המשבר בשוק הקריפטו ולהפך. יחד עם זאת, למשבר הבנקאי אכן יש את היכולת להשפיע על מחיר המטבעות המבוזרים בצורה משמעותית ולו לפחות לטווח הקצר. למעשה, בנק סיגניצ'ר, שנסגר על ידי הפד, היה מרכז הבנקאי העיקרי שהראה את הקלות שבה ניתן להעביר ולהחזיר כסף מהבורסות, ולהמיר בין כסף פיאט (דולר, אירו, שקל), למטבעות דיגיטליים, ולכן ייתכן מאוד כי למשבר הבנקאי יהיה השפעה מחיר המטבעות הדיגיטליים העיקריים.

 

אז האם הפניקה היא הסיבה המרכזית למשבר הבנקאי בארה"ב או להפך?

נתחיל ונאמר שאחזקותיה של SVB Financial Group נפגעו קשות מהעלאות הריבית האגרסיביות של הפד, וירידת הערך שלהן באופן דרמטי, זה מה שיצר פניקה בקרב משקיעים והביא אותם למשוך את כספיהם. אז האם הפניקה היא הסיבה המרכזית למשבר הבנקאי? ובכן, למרות אין ספק שיש לה תפקיד לא קטן "בליבוי האש", לא ניתן לומר שהמשבר הבנקאי בארה"ב נגרם בעיקר בעקבותיה. בפועל, מה שהחל את התגלגלות כדור השלג במדרון זו העלאת הריבית הקבועה של הפד או במילים אחרות, עזבו אתכם מאפקט כדור השלג, כרגע המערכת הבנקאית של ארה"ב נמצאת במצב של "הביצה והתרנגולת", והדרך לפתרון עוד ארוכה. 

אולי יעניין אותך גם

סדרות בינג': הגיע הזמן לקחת פסק זמן מהחדשות
מדינה במלחמה: מה צפוי לשוק הדיור בישראל?
חבילת טלוויזיה מומלצת: איך לבחור את החבילה המושלמת לצרכים שלכם
עתיד ורוד בעיר ירוקה: קרקעות למכירה במתחם צפון בן יהודה המתוכנן למגורים בכפר סבא החל מ- 169 אלף ש"ח
דירוג האשראי בישראל בצל המלחמה: איך המצב הביטחוני משפיע על הכלכלה

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו עדכונים לפני כולם

הטיפ היומי

הדבר היחיד שהוא יותר גרוע מלהתחיל ולהיכשל, הוא לא להתחיל בכלל

סת' גודין

אנשים אומרים שמוטיבציה לא מחזיקה הרבה זמן. גם מקלחת לא, לכן אנו ממליצים אותה על בסיס יומי

זיג זיגלר

החולשה הגדולה ביותר שלנו היא הותרנות, הדרך הבטוחה ביותר להצליח היא תמיד להמשיך ולנסות פעם אחת נוספת

תומס אלווס אדיסון

מומלצים לצפייה

בתי המלון החדשים באילת

קרוזים בעולם: 5 יעדי קרוזים שאתם חייבים להכיר

המקומות היפים ביותר לקמפינג ברחבי העולם

הצצה לשווקים

כתבות פופולריות

השאירו פרטים >>

השאירו פרטים >>